Innovatietips

Vakantie boeken, on/offline?

Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na de online zoektocht kiest een bepaalde groep consumenten er toch voor om naar een reisbureau te gaan voor het daadwerkelijke boeken van de vakantie. Vanwaar dit gedrag? Waarom kiezen deze mensen er niet voor om na het zoeken op internet ook te boeken op het internet?

Naast een behoefte aan hulp of advies van een medewerker van een reisbureau, blijkt ook dat de waargenomen bruikbaarheid en gebruiksgemak van het internet een effect hebben op het online of offline boeken van een vakantie. Wanneer men het internet als niet gemakkelijk bruikbaar ziet, (bijvoorbeeld moeilijk om een website te begrijpen, oriënteren lastig is of wanneer een website langzaam laadt) om het doel te behalen. In dit geval wordt er eerder voor gekozen om bij een reisbureau te boeken.

Ook speelt het vertrouwen in internet en attitude ten opzichte van online boeken mee. Opvallend is dat mensen met de vaardigheden om informatie te verzamelen, juist eerder geneigd zijn om bij een reisbureau te boeken. Het maakt hierbij niet uit of de informatie online of offline gevonden wordt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze mensen wel informatie kunnen zoeken, maar dat zij (extra) bevestiging of informatie zoeken bij een expert, een medewerker van een reisbureau.

Zie voor meer informatie onderstaande link

http://www.frankwatching.com/archive/2012/08/02/hoe-overtuig-je-consumenten-hun-vakantie-online-te-boeken/



Innovatie vereist ruimte om ideeën uit te werken

Organisaties die een innovatieve cultuur willen stimuleren moeten medewerkers de ruimte geven om hun ideeën uit te werken. Toch moeten er ook grenzen worden gesteld. Ratan Tata, topman van Tata Group, beseft dat elke medewerker in potentie een gouden idee kan hebben. Ze worden getraind om altijd creatief ontevreden te zijn. Ze krijgen wekelijks vijf uur toegewezen om die ontevredenheid om te zetten in tips voor verbeteringen. In 2008 was 10% van de omzet van Tata het gevolg van de interne ideeën voor innovatie.

Slechte ideeën hebben net zoveel bestaansrecht als goede ideeën. Ergens in die berg van slechte ideeën bevindt zich het goede idee dat het vallen en opstaan de moeite waard maakt. Bij Google worden medewerkers aangemoedigd om risico's te nemen en desnoods te falen. Pas als je leert wat niet werkt, krijg je zicht op wat wel zal werken. Personeel moet zich vrij voelen om ideeën te spuien.

Via sociale media zoals blogs, Digg en online reviews kunnen collega's met elkaar meedenken. Tevens kunnen medewerkers daardoor op een laagdrempelige manier ideeën delen, zonder dat ze persoonlijk bij de directeur langs hoeven te gaan.

www.profnews.nl



Tips voor Innovatie van de 11 genomineerden!

Op 16 juni, tijdens de ledendag van de kampeer- en bungalowbedrijfsgroep te Arnhem, heeft Tom Rietveld, directeur van HTC Concepts, de award voor de ‘Meest Innovatieve Recreatieondernemer’ uitgereikt aan groepsaccommodatie Kasteel de Berckt. HTC ADVIES is een adviesbureau voor Horeca, Recreatie en Catering en al lange tijd RECRON TOP Adviseur.

Hieronder geven alle genomineerden hun succesfactoren én tips voor Innovatie. Lees hier alles over deze awarduitreiking

Download Rapportage_Innovatie.pdf

Download Samenvatting_onderzoeksrapportage.pdf

Download Prijswinnaar_Kasteel_De_Berckt.pdf



Strandpark de Zeeuwse Kust


Succesfactoren

- Blijf bij jezelf!
- Straal sfeer uit, ga niet voor gemak
- Goedkoop is duurkoop: extra kosten, die te verantwoorden zijn, doen!
- Kijk wat je gasten willen, niet wat jij wilt
- Blijf het jaar rond open

Tips
- Als je niet innoveert kun je beter stoppen
- Stilstand is achteruitgang!
- Seizoensverlenging loont
- Goede investeringen lonen

www.strandparkdezeeuwsekust.nl



Attractie- en Vakantiepark Slagharen


Succesfactoren

- Openstaan voor informatie
- Ideeën willen en kunnen omzetten in een actieplan
- Gezamenlijk uitvoeren!

Tips
- Laat je team en jezelf de ruimte om te dromen, plezier te hebben en fouten te maken

www.slagharen.com



Groepsaccomodatie De Putse Hoeve

Succesfactoren
- Het realiseren van meer mogelijkheden voor zorggroepen.
- Er hoeft minder nachtpersoneel te zijn door de automatisering van de alarmen.

Tips
- Let op met subsidie trajecten.
- Bewaak het budget goed.
- Spreek een marge met de bank af.

www.deputsehoeve.nl



Boerderij Spa Nutter


Succesfactoren

- De persoonlijke begeleiding van de gast
- Alles is afgestemd op de wensen van de gast
- De gast is verplicht om horloges, computers, telefoons in te leveren. De gast heeft geen besef van tijd of van de buitenwereld, gasten stellen dat op prijs.

Tips
- Luisteren naar de gast, de gast is de ambassadeur in de gastvrijheidindustrie.
- Goede voorbereiding zoals een marktonderzoek. Het is heel belangrijk om in kaart te brengen waar vraag naar is. 

www.boerderijspa.nl



Vakantiepark Mölke


Succesfactoren

- De combinatie van samenwerking, product en promotie kan leiden tot succes
- Het is belangrijk om van te voren een plan te maken en goed na te denken
- Goed personeel is belangrijk, dit kun je binnen het eigen bedrijf opleiden

Tips
- Recreatie kan niet zonder vernieuwingen, op een gegeven moment verzand je
- Niet stilstaan, meer doen dan anderen
- Iedereen heeft ideeën, doe daar wat mee
- Niet afwachten, risico nemen en gewoon doen
- Eén keer meer opstaan dan vallen
- Niet altijd naar een ander kijken

www.molke.nl



Camping Meistershof


Succesfactoren

- Het doel van een innovatie moet altijd zijn de belevingswaarde van de gasten te verhogen
- Let daarbij altijd op energiebesparing om het milieu te ontzien

Tips
- Niet alleen op de kosten letten want dan komt er niets van innovaties terecht

www.meistershof.nl



Vakantiecentrum 't Hout


Succesfactoren

- Senioren kunnen prima verblijven op een kindvriendelijk camping
- De buffetten worden op een laagdrempelige manier aangeboden en geserveerd. De kinderen zijn tijdens het diner vrij om te spelen. Dit spreekt de gast aan.

Tips
- Probeer iets op te zetten in uw omgeving met bedrijven uit een andere sector. Hiermee kan een win-win situatie worden gecreëerd.

www.thout.nl



Camping de Hertshoorn


Succesfactoren

- Maak een goede SWOT, dit is belangrijk om inzicht te creëren
- Volg de markt en trends

Tips
- Innoveren is een must
- Om te innoveren is samenwerking erg belangrijk
- Door samen te werken met ondernemers in de omgeving kunnen er meer toeristen naar het gebied worden getrokken

www.ardoer.com/nl/camping/hertshoorn



Camping de Blauwe Haan


Succesfactoren

- Door de huizen heeft de camping veel publiciteit gekregen
- Mensen zijn erg enthousiast over de huizen
- Door de huizen onderscheidt de camping zich op de markt
- Mensen willen een andere beleving en wij kunnen ze dat bieden
 
Tips
- Bij ingewikkelde bouwprojecten moet je hele duidelijk afspraken maken
- Het proces van een innovatie moet je goed vastleggen, strakke deadlines op papier

www.campingdeblauwehaan.nl



Kasteel de Berckt


Succesfactoren

- Zorg dat je uniek bent, de enige aanbieder
- Zorg dat het niet makkelijk na te maken is
- Je moet waar voor het geld leveren
- De kans op nieuwe toetreders op de markt is beperkt door het concept
- Prijs technisch zitten we heel laag op de markt
- De sfeer is totaal anders dan in een koude congresomgeving

Tips
- Creëer iets wat de ander niet heeft
- Geef je ogen goed de kost bij andere ondernemers, kijk naar bruikbare ideeën
- Onderhoudt goed contact met andere ondernemers

www.denieuweklasse.nl



Vakantiepark de Betteld


Succesfactoren

- Door de innovatie is de bedrijfsvoering goedkoper
- Er worden meer gasten aangetrokken
- De gasten zijn meer tevreden

Tips
- Nooit primair de betreden paden bewandelen, wees origineel!
- Analyseer het probleem of de kansen
- Denk zelf na hoe het beter, slimmer, efficiënter of effectiever kan

www.betteld.nl



© 2010 RECRON InnovatieCampagne  |  Colofon  |  Disclaimer